Alles over het openbaar vervoer van Düsseldorf
Heb je niet je eigen auto mee, dan zul je soms gebruik moeten maken van het openbaar vervoer van Düsseldorf. Dit bestaat uit een uitgebreid netwerk van trams, bussen, een deels ondergrondse Stadtbahn en een S-Bahn om andere steden in de regio te bereiken. Dat klinkt ingewikkeld, maar toch is het openbaar vervoer verrassend eenvoudig in gebruik. Ik vertel je in dit artikel meer.
Een van de vele moderne trams die je in Düsseldorf zult zien
Milieusticker nodig?
Net als in veel andere Duitse steden, is een milieusticker verplicht als je Düsseldorf met de auto bezoekt. Als je de sticker nog niet hebt, dan kun je deze via dit bestelformulier aanvragen (hier voor Belgische bezoekers).
De trams van Düsseldorf
Ten eerste is er de Straßenbahn van Düsseldorf. Dit is een netwerk van tramlijnen dat teruggaat tot de 19e eeuw en tegenwoordig nog uit 7 lijnen bestaat. Je vindt deze trams vooral in het centrum van de stad. Hoewel de trams van Düsseldorf niet al te snel zijn, komen ze je als toerist regelmatig van pas voor wanneer het net iets te ver lopen is. Een aantal trams rijdt ook door naar de buitenwijken van de stad, maar ze stoppen te vaak om echt geschikt te zijn voor een langere rit. Hiervoor kun je beter de Stadtbahn nemen (zie hieronder).
Handig voor korte afstanden, foto door Roel Hemkes (CC BY 2.0)
Trams zijn eenvoudig te herkennen omdat ze bovengronds rijden. De frequentie ligt op één tram per 10 minuten, behalve voor lijn 708 waar je elke 20 minuten een tram kunt verwachten. In de avonduren en in het weekend ligt de frequentie ook lager, namelijk op één tram per 15, 20 of 30 minuten afhankelijk van de lijn en het tijdstip. Tenslotte hebben alle tramlijnen aansluiting op de Stadtbahn waardoor je eenvoudig kunt overstappen.
De Stadtbahn van Düsseldorf
Samen met de tram is de Stadtbahn de belangrijkste vorm van openbaar vervoer in Düsseldorf. De Stadtbahn wordt soms omschreven als een ondergrondse metro of als de U-Bahn, maar enkel in het centrum gaan de lijnen ondergronds. Het netwerk is minder dicht dan dat van de Straßenbahn, maar brengt je wel verder buiten het centrum en soms zelfs naar omliggende steden zoals Duisburg en Krefeld. Als toerist raad ik de Stadtbahn aan voor attracties die wat verder weg liggen. Ook van het hoofdstation naar de Königsallee of de Altstadt is de Stadtbahn de snelste vorm van transport.
De Stadtbahn is gedeeltelijk ondergronds, foto door ReferenceBK (CC BY-SA 3.0)
De Stadtbahn bestaat uit 11 lijnen die aangeduid worden met de letter U gevolgd door een cijfer. Zoals in wel meer Duitse steden, delen de lijnen van de Stadtbahn in de binnenstad dezelfde trajecten en gaan ze in de buitenwijken elk hun eigen weg. Hoewel de frequentie voor de meeste lijnen op 10 of 15 minuten ligt, betekent dit in de praktijk dat je in het centrum van Düsseldorf iedere paar minuten een trein kunt verwachten. In de buitenwijken, ‘s avonds en in het weekend moet je soms 20 of 30 minuten wachten.
De S-Bahn van Düsseldorf
De S-Bahn van Düsseldorf, foto door Crosa (CC BY 2.0)
De trams en de Stadtbahn van Düsseldorf worden aangevuld door de S-Bahn die deel uitmaakt van de S-Bahn Rhein-Ruhr. Dit zijn snellere treinen die minder vaak stoppen en vooral bedoeld zijn om de steden in het Ruhrgebied en langs de Rijn met elkaar te verbinden. Als toerist is het minder waarschijnlijk dat je hier gebruik van maakt. Een belangrijke uitzondering is wanneer je van Düsseldorf Hauptbahnhof naar het vliegveld wilt. Dan zijn lijnen S1 en S11 de snelste verbindingen. De treinen van de S-Bahn rijden iedere 20 minuten en ‘s avonds en in het weekend ieder half uur.
Bussen in Düsseldorf
Ook van de bussen in Düsseldorf zul je als toerist weinig gebruik van maken. Door het dichte netwerk van trams zijn er in de binnenstad bijvoorbeeld niet veel buslijnen. Je vindt ze voornamelijk in de buitenwijken, waar ze vanaf de stations van de Stadtbahn en de S-Bahn door de woonwijken rijden. De frequentie van de bussen ligt bovendien lager dan die van de andere vormen van vervoer. De meeste bussen rijden ieder half of heel uur.
Een bus onderweg naar het Hauptbahnhof, foto door photobeppus (CC BY-SA 2.0)
Ga je ‘s avonds uit in Düsseldorf en neem je liever geen taxi? Dan is het wel aan te raden naar de bussen te kijken. Doordeweeks kun je de NachtExpress nemen. Het gaat hier om lijnen NE1 tot en met NE10 die de hele nacht doorrijden. In het weekend worden deze bussen aangevuld met lijnen DL1 tot en met DL6. DL staat hier voor DiscoLinie en deze bussen gaan de belangrijke discotheken van Düsseldorf bij langs. De frequentie ligt op één bus per uur.
Kaart van het openbaar vervoer
Een kaart van het openbaar vervoer van Düsseldorf kun je vinden op alle stations van de Stadtbahn en de S-Bahn. Ook bij de meeste tram- en bushaltes kun je een kaart bekijken, hoewel voor praktische redenen niet altijd alle lijnen staan aangegeven. Wil je een volledige kaart uitprinten? Dan kun je deze in het Nederlands downloaden vanaf deze pagina van de website van Rheinbahn AG. Dat is het bedrijf dat de Stadtbahn, trams en bussen van Düsseldorf beheert. De lijnen van de S-Bahn staat er voor de volledigheid ook op vermeld.
Toegegeven, de kaart die ik hierboven noem ziet er duizelingwekkend uit. Bovendien wordt het een heel gezoek steeds. Ik raad je daarom aan gewoon gebruik te maken van apps zoals Google Maps (Android of iOS) of Here Maps (Android, iOS of Windows Phone) voor je telefoon. Je ziet dan precies welke lijn je moet nemen en waar je eventueel moet overstappen. Let er wel op dat je de kaart van Noordrijn-Westfalen voor vertrek in je telefoon zet. Je hoeft in Düsseldorf dan niet te betalen voor dataverkeer.
Prijzen en kaartjes
Misschien dat je met trams, bussen, een Stadtbahn en een S-Bahn de bomen door het bos niet ziet, maar het openbaar vervoer is in Düsseldorf makkelijker dan het lijkt. Zo koop je slechts één vervoersbewijs dat geldig is op alle vormen van vervoer. Je kunt met een kaartje probleemloos overstappen van de Stadtbahn op de tram. Zolang je binnen Düsseldorf blijft en niet langer dan 90 minuten onderweg bent, is het niet nodig opnieuw een kaartje te kopen.
De wachttijden van de Stadtbahn staan al aangegeven, foto door A. Savin (CC BY-SA 3.0)
Wat de kaartjes zelf betreft heb je heel wat verschillende soorten, maar de meeste zijn enkel interessant als je langere tijd in Düsseldorf woont. Ben je slechts één of enkele dagen in de stad, dan raad ik de volgende kaartjes aan:
- Een EinzelTicket voor een enkele rit voor één persoon (€2,60).
- Een TagesTicket die de hele dag geldig is (€6,70). Helemaal goedkoop wordt het wanneer je een TagesTicket voor twee (€9,90), drie (€13,10) of nog meer personen koopt.
- Een 4erTicket voor 4 of een 10erTicket voor 10 ritten (€9,60 en €22). Deze zijn handig als je minder vaak maar verspreid over meerdere dagen het OV neemt.
- Een DüsseldorfCard voor €9 per persoon per dag en €18 voor een hele groep. Behalve gratis met het OV krijg je met deze kaart ook korting in musea.
Ik heb telkens de prijs voor binnen Düsseldorf vermeld wat overeenkomt met Preisstufe A. Neem je een tram of trein naar een andere stad, bijvoorbeeld Neuss of Duisburg, dan betaal je meer. Verder controleer ik het af en toe, maar de prijzen die ik noem kunnen natuurlijk veranderen. Kijk daarom voor vertrek even op de website van Rheinbahn AG voor de actuele prijzen van kaartjes.
Kaartjes koop je tenslotte bij de automaten in de stations, bij sommige haltes, bij de buschauffeur en bij verkooppunten zoals kiosken en supermarkten. Je herkent deze aan het logo van Rheinbahn AG dat links staat afgebeeld.
Met de trein naar Düsseldorf?
Met de hogesnelheidstrein ben je snel en comfortabel in Düsseldorf en hoef je niet op zoek naar een parkeerplaats. Prijzen beginnen vanaf €19 via NS International, waarbij op ieder station in Nederland opstappen!